AKTUALNOŚCI

Świdnik rozczarowany wynikiem przetargu!

 
Ani wsparcie lubelskich parlamentarzystów, ani wzmożona prezentacja AW149, ani szerokie poparcie władz powiatowych i gminnych, ani związkowcy nie pomogli PZL- Świdnik w wygraniu przetargu, na dostawę 70 śmigłowców dla polskich Sił Zbrojnych.AW149
Prezydent Bronisław Komorowski poinformował we wtorek, 21 kwietnia, że w przetargu na śmigłowiec dla polskiego wojska, do etapu testów przechodzi maszyna oferowana przez Airbus Helicopters – H225M (wcześniej znany, jako Eurocopter EC725 Caracal). Niekorzystna informacja dla świdnickiego zakładu zbiegła się z Europejskim Kongresem Gospodarczym w Katowicach, podczas którego prezentowano maszynę AW149, startującą w przetargu. Obecny na EKG, prezes PZL Agusta-Westland Świdnik, Krzysztof Krystowski, zapowiedział, że jego firma będzie analizować przyczyny takiej decyzji, szczególnie pod kątem formalnym i prawnym.
„MON wybrało starzejący się model, o mniejszych możliwościach.”
W taki sposób Zarządu PZL- Świdnik skomentował wybór MON. W komunikacie, z 21 kwietnia czytamy- „Spółka PZL-Świdnik jest bardzo rozczarowana decyzją polskiego Ministerstwa Obrony Narodowej, odrzucającą naszą ofertę. Swoją decyzją Ministerstwo Obrony Narodowej poważnie zakwestionowało ugruntowaną pozycję jaką PZL-Świdnik posiada w polskim przemyśle lotniczym oraz unikalny wkład świdnickiego zakładu, będącego jedyną polską firmą zdolną do samodzielnego projektowania, produkcji oraz serwisowania śmigłowców, w rozwój polskiej gospodarki.” Władze Spółki zapowiadają jednocześnie, że ta decyzja zmusi udziałowca, koncern Finmeccanica-AgustaWestland, do przewartościowania strategicznej roli PZL-Świdnik w grupie.”
Dlaczego nie AW149?
Zamiast AW149 do testów na przełomie maja i czerwca trafią francuskie śmigłowce Caracal EC725. Dlaczego? „Oferty złożone przez WSK PZL Świdnik S.A oraz konsorcjum Sikorsky International Operations Incorporation, Sikorsky Aircraft Corporations, wraz z Polskimi Zakładami Lotniczymi Sp. z o. o. z Mielca nie spełniły wymogów formalnych i wymagań technicznych dotyczących m.in. terminu dostaw, wyposażenia śmigłowców w systemy walki, ustanowienia zdolności do serwisowania w WZL-1 Łódź” – głosi treść oświadczenia MON. Okazało się, że ze 105 kryteriów offsetowych AgustaWestland i PZL Świdnik spełniły 41, Black Hawk 50, a Airbus 71. Ministerstwo zdecydowało też o ograniczeniu liczby kupowanych maszyn, z 70 do 50. Całą sytuację komentują władze powiatu. Na oficjalnym profilu Facebook, dr Jakuba Osiny, Członka Zarządu powiatu czytamy:
-„Decyzja w sprawie wyboru francuskiego śmigłowca jest ciosem dla naszego regionu, powiatu i miasta. Po co wszystkie działania na rzecz regionu, skoro jednym pociągnięciem warszawskich biurokratów niweczone są starania wielu pokoleń inżynierów i techników pracujących nad rozwojem PZL Świdnik? Posłowie z Lubelszczyzny, ze wszystkich klubów, od lewicy po prawicę, nie potrafili skutecznie działać na rzecz swojego regionu. Być może dlatego, że każdy chciał na tym zbić swój mały polityczny interesik. To nauczka na przyszłość, że im mniej polityki tym lepiej dla rozwoju regionu. Mam jednocześnie nadzieję, że to nie koniec marzeń o rozwoju naszego zakładu. Jak przekonuje zarząd firmy – do którego mam wielki szacunek – świdnicki produkt jest wyjątkowy i ma szansę wejść na wiele rynków. Mam nadzieję, że ta porażka – chociaż bardzo bolesna dla nas wszystkich – nie przyczyni się do ograniczenia produkcji w PZL Świdnik.”
Związkowcy zabierają głos!
Oficjalne stanowisko w sprawie przetargu kierują min. do B. Komorowskiego, E. Kopacz, licznych ministerstw, a także władz regionu przedstawiciele załogi, z Andrzejem Słotwińskim na czele. „(…) nasza załoga jest(…) zbulwersowana rozstrzygnięciem przetargu na korzyść firmy niemiecko-francuskiej AIRBUS HELICOPTERS.(…) Kolejny raz oddajemy miejsca pracy bogatym krajom, nie dbając o interes i rozwój własnego narodu i interes gospodarczy Polski.(…) Żal, pustka w sercu naszych pracowników i obawa już nie o nowe miejsca pracy, ale o utrzymanie tych, które jeszcze są. Brak produktu finalnego w naszej firmie, a takie zagrożenie jest realne, to utrata wartości intelektualnej. Mając w Polsce firmę, która jest zdolna zaprojektować, wyprodukować, serwisować, remontować, która potrafi od podstaw zbudować wysokiej klasy śmigłowiec- i czy tego rządzący naszym Państwem nie widzicie? Oby za późno nie przyszło opanowanie się. Już niewiele zostało do zniszczenia poprzez nieodpowiedzialną politykę w stosunku do swojego narodu. Rząd Polski nie może mieć innych zobowiązań jak tylko do własnego narodu , do własnych obywateli i własnej gospodarki. Załoga ’ PZL-świdnik” S.A.nie odpuści i nie da się oszukać(…)”.
Mes.

Reklama
Pokaż więcej

Powiązane

Back to top button