Jak twierdzi nasza rozmówczyni każdego dnia dąży do perfekcji w pracy i wykonuje zlecenia na najwyższym poziomie. Swoje szkolenia prowadzi na terenie całego kraju. O tolerancji, szacunku, czy prawach człowieka opowiada Klaudia Waryszak- Lubaś.

dsc_0011 Klaudia Waryszak- Lubaś: trenerka antydyskryminacyjna, Certyfikowana Edukatorka Praw Człowieka Pierwszego Stopnia, aktywistka. Skończyła Teksty Kultury i Animację Sieci na Wydziale Nauk Humanistycznych KUL. Absolwentka Szkoły Trenerów Organizacji Pozarządowych STOP. Dodatkowo studiuje Pracę Socjalną. Zajmuje się tematyką antydyskryminacyjną od 2012 roku. Pracowniczka Prywatnego Domu Pomocy Społecznej, gdzie prowadzi zajęcia dla osób starszych. Współpracowała z takimi kolektywami, organizacjami i instytucjami m.in jak: Amnesty International Polska, Stowarzyszenie Praktyków Kultury, czy Gimnazjum Publiczne Im. Polonii Francuskiej w Trawnikach. Dodatkowo zajmuje się zbieraniem historii mówionej oraz montażem filmowym, a w wolnych chwilach czyta, jeździ na rowerze oraz działa społecznie.

 

Definicja tolerancji według Klaudii Waryszak- Lubaś?

Tolerancja jest dla mnie szacunkiem do innych osób, ich poglądów, wierzeń, wyglądu. Istotne jest to,  kim tak naprawdę są. Szacunek do tego, że ktoś może mieć odmienne zdanie od mojego. Nawet, jeśli prowadzę szkolenie i nie zgadzam się z poglądami uczestników i uczestniczek.

Tolerancji nauczył mnie dialog z innymi. Szczera rozmowa pomaga nie oceniać „książki po okładce”. Warto rozmawiać z innymi, po to, żeby ich błędnie nie osądzać i zdać sobie sprawę z tego, że inni mogą błędnie osądzać też nas. To idzie w dwie strony. Warto przełamywać swoje stereotypy i uprzedzenia. Jednak tolerancja kończy się dla mnie, w miejscu, w którym opinie lub zachowania są dyskryminujące i naruszają podstawowe prawa innych osób. Wtedy zaczyna się dyskryminacja lub mowa nienawiści. Bo na jakąkolwiek przemoc po prostu się nie godzę.

 

Czym jest edukacja antydyskryminacyjna i dlaczego jest ważna?

Edukacja antydyskryminacyjna jest świadomym działaniem na rzecz podnoszenia wiedzy i umiejętności praktycznych z zakresu przeciwdziałania dyskryminacji oraz czynników, które się na nią składają. Uświadamia i wyjaśnia proces powstawania dyskryminacji, rozwija wiedzę na temat grup dyskryminowanych i narażonych na wykluczenie. Dodatkowo porusza tematy przemocy motywowanej uprzedzeniami, przestępstw motywowanych nienawiścią. Daje świadomość, która z czasem potrafi być bodźcem na rzecz przeciwdziałania dyskryminacji, która jest krzywdząca dla innych.

Skąd pomysł na prowadzenie takich warsztatów?

Pomysł prowadzenia takich warsztatów wziął się z refleksji, które mi towarzyszyły po uczestnictwie w moim pierwszym warsztacie antydyskryminacyjnym. Znalazłam się na nim całkowicie przypadkiem, jednak byłam bardzo ciekawa tego, co się tam wydarzy. Było to tygodniowe szkolenie, które trwało codziennie po 6 godzin. Po ukończeniu warsztatu zdałam sobie sprawę, jak swoimi czynami i słowami krzywdziłam innych. Zrozumiałam też, że świat nie jest czarno- biały. Pomyślałam sobie wtedy, że sama chcę prowadzić takie warsztaty i poczułam, że to jest taka moja „misja”. Zaczęłam od krótkich spotkań, aż w końcu się przełamałam i zorganizowałam swój pierwszy warsztat. Dał mi dużo pozytywnej energii i motywację do dalszej pracy i rozwoju. Dzięki osobom, które mnie wspierały przy tym całym procesie udało mi się dojść do momentu, w którym posiadam Certyfikat Edukatorki Praw Człowieka Pierwszego Stopnia oraz niedawno ukończyłam Szkołę Trenerów Organizacji Pozarządowych STOP, na której nauczyłam się wielu nowych rzeczy, które teraz umiejętnie wykorzystuję w swojej pracy trenerskiej.

Jakie kręgi tematyczne poruszane są w trakcie warsztatów ?

W swojej pracy zajmuję się warsztatami antydyskryminacyjnymi, które wprowadzają do tematyki przeciwdziałania dyskryminacji, bądź bardziej zaawansowanymi, dla świadomych grup. Organizuję też warsztaty dotyczące ogólnych kwestii praw człowieka, lub konkretnych tematów m.in.: tortury, wielokulturowość, stereotypy dotyczące płci, czy prawa seksualne i reprodukcyjne.
Warsztaty, które prowadzę są projektowane za każdym razem od nowa, specjalnie dla grupy, z którą mam pracować. Wynika to z tego, że każda grupa jest inna, ma inne zapotrzebowania oraz doświadczenie.

Co to jest metoda dramy?

Często wykorzystuję aktywną metodę dramy, która pozwala wejść w rolę, dzięki czemu uczestnicy i uczestniczki warsztatów przeżywają doświadczenie w bezpiecznych warunkach, bez ponoszenia realnych konsekwencji swoich działań, ale z możliwością wyciągnięcia z nich wniosków. Drama jest da mnie jednym z najbardziej skutecznych narzędzi. Widzę dużą różnicę pomiędzy warsztatami, które prowadziłam innymi metodami a tymi, które prowadzę ”dramowo”. Porusza ona więcej osób do refleksji, co jest dla mnie ogromnym sukcesem.
Dla kogo dedykowane są warsztaty?

Warsztaty, które prowadzę dedykowane są zarówno dla świadomych grup lub dla tych, które nigdy wcześniej nie spotkały się z działaniami antydyskryminacyjnymi. Pracuję z dziećmi, młodzieżą ze szkół gimnazjalnych oraz ponadgimnazjalnych, aktywistami i aktywistkami, osobami z NGO, z osobami starszymi. Wszędzie tam, gdzie taka edukacja jest potrzebna.

www.facebook.pl/klaudiawaryszaklubas/

www.klaudiawaryszaklubas.pl

 

Zapisz

http://lsw24.pl/wp-content/uploads/2016/11/vbcxvgb-vg-1024x788.jpghttp://lsw24.pl/wp-content/uploads/2016/11/vbcxvgb-vg-300x300.jpgredAKTUALNOŚCIKULTURA I ROZRYWKAedukacja antydyskryminacyjna,Klaudia Waryszak-Lubaś,wywiad
Jak twierdzi nasza rozmówczyni każdego dnia dąży do perfekcji w pracy i wykonuje zlecenia na najwyższym poziomie. Swoje szkolenia prowadzi na terenie całego kraju. O tolerancji, szacunku, czy prawach człowieka opowiada Klaudia Waryszak- Lubaś. Klaudia Waryszak- Lubaś: trenerka antydyskryminacyjna, Certyfikowana Edukatorka Praw Człowieka Pierwszego Stopnia, aktywistka. Skończyła Teksty Kultury...