AKTUALNOŚCIEDUKACJA

Nie tresuj i nie hoduj, ale wychowuj – Międzynarodowa Konferencja WSEI

Jaką szansę na zdrowy rozwój ma dziecko w pogubionym społeczeństwie? Jak wielkie znaczenie ma obecność rodziców w przeciwdziałaniu zachowaniom ryzykownym? Między innymi na te pytania szukano odpowiedzi podczas I Międzynarodowej Konferencji Naukowej pn. „Pedagogiczne uwarunkowania zachowań ryzykownych: teraźniejszość i przyszłość”. Organizatorzy wczorajszego wydarzenia to Wyższa Szkoła Ekonomii i Innowacji w Lublinie wraz z Uniwersytetem Państwowym w Brześciu im. Aleksandra Puszkina oraz z Wschodnioeuropejskim Uniwersytetem im. Lesi Ukrainki w Łucku.
Ze spotkania pracowników naukowych z najlepszych uczelni w Polsce i z zagranicy, mieli możliwość skorzystać dyrektorzy świdnickich placówek oświatowych. To wszystko dzięki umowie partnerskiej obejmującej współpracę pomiędzy WSEI, a Powiatem Świdnickim w kwestiach współorganizowania konferencji, seminariów i spotkań roboczych, wzajemnej pomocy eksperckiej i doradczej, a także wymianie doświadczeń i informacji w zakresie edukacji. Uczestniczyli w niej wicestarosta świdnicki Waldemar Białowąs oraz Joanna Kulikowska z Wydziału Edukacji, Kultury i Sportu.
Międzynarodowa konferencja podejmowała wielowymiarowe spojrzenie na zjawisko zachowań ryzykownych wśród dzieci i młodzieży.
Spotkanie było okazją do przemyśleń nie tylko dla nauczycieli i pedagogów, ale dla każdego rodzica.
Prof.dr hab. Zbigniew Gaś (WSEI) wystąpił z wykładem pn. „Jaką szansę na zdrowy rozwój ma dziecko w pogubionym społeczeństwie?”
Według prelegenta wśród głównych czynników wpływających na zagrożenie zachowań ryzykownych u dzieci są takie zjawiska, jak: promowanie konsumpcjonizmu oraz agresywnych sposobów osiągania celów, a także osłabienie roli rodziny w życiu dziecka.
Jako pułapki w wychowywaniu wskazał zbytnią koncentrację na jednej sferze. I tak dowiadujemy się, że skupienie jedynie na sferze fizycznej można nazwać hodowaniem, skupienie na sferze psychicznej to eksploatowanie, a na społecznej – przypomina tresurę. Jak wskazuje profesor, wychowaniem można nazwać takie, w którym rodzice skupiają się na sferze duchowej, czyli na przekazywaniu wartości.
O „Znaczeniu obecności rodziców w przeciwdziałaniu zachowaniom ryzykownym dzieci” mówiła prof.zw. Dr hab. Bożena Muchacka z Uniwersytetu Pedagogicznego w Krakowie.
Jako motywy zachowań ryzykownych wskazała np. zaspokajanie potrzeb miłości czy bezpieczeństwa lub ciekawość.
Jako czynniki wewnętrzne wymieniono: niską samoocenę, niedojrzałość, poczucie odrzucenia, a zewnętrznymi mogą być: przemoc fizyczna czy zaniedbywanie. Podstawowymi błędami rodziców uznano m.in brak jasnych oczekiwań, konsekwencji, a także nieadekwatne karanie czy rozwód w rodzinie. W szeregu prelekcji wskazywano, że przede wszystkim silna więź w relacjach, rozmowa i jasne wyznaczanie granic to czynniki chroniące dziecko przed  zachowaniem ryzykownym.

Reklama
Pokaż więcej

Powiązane

Back to top button