Maj to jeden z najpiękniejszych miesięcy. Cały kwitnie, pachnie, mieni się kolorami. Zielona trawa, pączki na drzewach, ciepło, ale nie upalnie. W sam raz na wędrówki po lesie, łąkach, parkach i na piknik. Czas spędzony na łonie natury relaksuje, napełnia dobrą energią. A jedzenie w takich okolicznościach smakuje wybornie.   Pieczenie na ruszcie jest nie tylko modne, ale i zdrowe. Podstawową zaletą grilla, jest to, że potrawy na nim przyrządzane tracą nadmiar tłuszczu, zachowując swoje wartości odżywcze. Do pieczenia nie trzeba również dodawać dodatkowego tłuszczu, co korzystnie wpływa na zdrowie.

 

Karkówka w marynacie curry (4 porcje)

80 dag karkówki, 8 łyżek oliwy, 2 łyżki curry, łyżka octu balsamicznego, łyżka sosu sojowego, 3 ząbki czosnku, szczypta chili, 2 łyżki posiekanej natki pietruszki, sól, pieprz. Mięso pokrojone na plastry lekko rozbić. Marynatą zalać karkówkę na 12 godzin. Grillować po ok. 10 minut, z każdej strony.

 

Żeberka w marynacie z Coca coli

1,5-2 kg żeberek, (marynata:1 szklanka Coca coli, szklanka keczupu łagodnego, łyżka miodu, 1/3 szklanki octu jabłkowego, pół szklanki oleju, łyżka papryki słodkiej, łyżeczka papryki ostrej, 10 ząbków czosnku przeciśniętego przez praskę, sól, pieprz) Żeberka na 2-3 godziny przed pieczeniem połączyć z marynatą. Upiec w piekarniku, np. w rękawie. Przed podaniem wyłożyć na grilla, aby przeszły zapachem dymu.

 

Kurczak z grilla

6 udek lub 10 skrzydełek, (marynata: 2 łyżki miodu, sok z 1 cytryny, 1 łyżeczka startego imbiru, 5 ząbków przeciśniętego przez praskę czosnku, po 1 łyżeczce tymianku, przyprawy do kurczaka, papryki słodkiej, pieprzu, 1 łyżka oleju, sól do smaku), 1 duża cebula.

Cebulę pokroić w krążki, zgnieść w ręku i wymieszać z udkami (skrzydełkami). Polać marynatą. Można przechowywać w lodówce nawet 2 dni. Grillować po ok. 15-20 min. po każdej ze stron

Pstrąg z koperkiem i chrzanem

4 pstrągi, po 4 łyżeczki masła i chrzanu,  pęczek koperku, oliwa, sól, pieprz. Ryby wystarczy zamarynować nawet 30 minut przed grillowaniem. Jeżeli pieczemy rybę w całości, należy ją naciąć w kilku miejscach po obu stronach. Nie obcinać głowy – ułatwi to nam obracanie.

4 kawałki folii posmarować oliwą. Na każdym ułożyć pstrąga, przyprawionego solą i pieprzem. Do środka włożyć masło, chrzan i posiekany koperek. Zawinięte w folię ryby grillować przez pół godziny, kilka razy obracając.

 

Sałatka do dań grillowych

70 dag ugotowanych młodych ziemniaków, 3 zielone ogórki, 3 ogórki kiszone, 2 cebule, pęczek koperku, 2 łyżki jogurtu naturalnego, 2 łyżki majonezu, 1 łyżeczka musztardy, sól, pieprz. Ziemniaki i zielone ogórki pokroić w talarki, ogórki kiszone i cebulę w kostkę, koperek drobno posiekać. Majonez, jogurt i musztardę wymieszać i delikatnie połączyć z warzywami.

 

 

Specjaliści polecają tą metodę przyrządzania mięsa, pod warunkiem, że będziemy przestrzegali pewnych podstawowych zasad: do pieczenia na grillu powinno się używać specjalnie do tego przeznaczonego węgla drzewnego, który w przeciwieństwie do innych materiałów nie wydziela szkodliwych dla zdrowia substancji. Absolutnie nie wolno stosować do tego celu kartonów, zadrukowanego papieru, bądź pomalowanych desek. Materiały te, nie dość że szkodliwe, źle wpływają na smak przyrządzanych potraw, niekorzystne dla zdrowia jest również pieczenie na dużym, otwartym ogniu. Mięso można kłaść na ruszt dopiero wtedy, gdy palenisko żarzy się równomiernie.

Do pieczenia na ruszcie najlepiej używać aluminiowych tacek. Ryby można piec w specjalnych koszyczkach. Każdy produkt, zawierający tłuszcz powinien być oddzielony od żaru. Tłuszcz kapiący do ognia mógłby spowodować wytworzenie się szkodliwych dla zdrowia związków,

Grillować można na wiele sposobów. Potrawy nie wymagające dłuższego pieczenia (steki, kiełbaski) można grillować bez pokrywy. Większe kawałki mięsa najlepiej jest owinąć w folię aluminiową.

Warto pamiętać, że na grilla nadają się tylko produkty o temperaturze pokojowej. Przed upieczeniem dobrze jest je zamarynować lub przynajmniej posypać przyprawami.                                    Ciekawym pomysłem na wzbogacenie aromatu przyrządzanych potraw, jest dorzucenie do żaru owoców jałowca, łupin orzecha lub kawałków drzewa owocowego (jabłoni bądź wiśni).

 

 

Zofia Gorgol

http://lsw24.pl/wp-content/uploads/2017/05/bbq-2123432_960_720.jpghttp://lsw24.pl/wp-content/uploads/2017/05/bbq-2123432_960_720-300x300.jpgWTRAKTUALNOŚCIKulinaria„Sushi i pierogi czyli Zosia w kuchni”,przepisy,Zofia Gorgol
Maj to jeden z najpiękniejszych miesięcy. Cały kwitnie, pachnie, mieni się kolorami. Zielona trawa, pączki na drzewach, ciepło, ale nie upalnie. W sam raz na wędrówki po lesie, łąkach, parkach i na piknik. Czas spędzony na łonie natury relaksuje, napełnia dobrą energią. A jedzenie w takich okolicznościach smakuje wybornie.   Pieczenie...