AKTUALNOŚCIEDUKACJA

"Mówię, więc jestem – komunikacja bez barier" w SOSW w Świdniku

Październik to miesiąc, który na całym świecie jest poświęcony AAC. Co to takiego? alternative and augmentative communication, czyli komunikacja zastępcza i wspomagającą. Użytkownikami AAC są osoby, które z różnych względów nie są w stanie posługiwać się mową dźwiękową w stopniu zrozumiałym dla otoczenia.
W Specjalnym Ośrodku Szkolno-Wychowawczym od tego roku szkolnego wprowadzona została innowacja pedagogiczna „ Mówię, więc jestem – komunikacja bez barier”. Program służy do porozumiewania się przy wykorzystaniu smartfonu i bezpłatnej aplikacji „LetMeTalk”. Taka forma komunikacji powstała z myślą o uczniach niemówiących lub tych, którzy nie są w stanie posługiwać się nią zrozumiale, to m.in. osoby z mózgowym porażeniem dziecięcym, autyzmem, niepełnosprawnością intelektualną lub głuchoniewidome.
– W skali kraju niewiele osób używa systemu, a zapotrzebowanie jest ogromne. Brakuje specjalistów, którzy potrafią wprowadzić człowieka w używanie AAC. Cieszymy się, że u nas takie rozwiązanie już funkcjonuje – informuje Elżbieta Krupa, Dyrektor SOSW w Świdniku.
Dziś wicestarosta świdnicki Waldemar Białowąs odwiedził ośrodek, gdzie zaprezentowano możliwości jakie daje innowacja.
– Taki system komunikacji pomoże zapewnić lepsze warunki życia, rozwoju i rehabilitacji. Aktualnie innowacja obejmuje pięciu uczniów, ale w planach jest objęcie większej ilości potrzebujących dzieci. To niezwykle ważne, by szukać nowoczesnych rozwiązań i przełamywać bariery, z jakimi borykają się osoby niepełnosprawne – ocenia Waldemar Białowąs, wicestarosta świdnicki.
Z komunikatorów zastępujących tradycyjne książki obrazkowe, korzystają uczniowie klasy VI szkoły podstawowej uczęszczający do zespołu edukacyjno-terapeutycznego. Innowację w ośrodku wprowadza pani Dorota Żurek, specjalista od komunikacji alternatywnej.
– Już widzimy, że dzieci bardzo szybko uczą się obsługi komunikatora, z dnia na dzień robią duże postępy. Zabierają również sprzęt na weekendy do domu, dzięki czemu łatwiej porozumiewają się z rodziną – mówi Dorota Żurek.
Przyjęte w programie formy pracy to m.in: wypowiadanie się ucznia podczas rutynowych zajęć szkolnych, określanie czasu i pogody na kalendarzu, układanie i „odczytywanie” planu dnia czy planu zajęć szkolnych i korzystanie z tablic wyborów określających np. jedzenie, czynności lub przedmioty.

 
 

Reklama
Pokaż więcej

Powiązane

Back to top button