AKTUALNOŚCI

AW101 dla Norwegii

Pierwszy z 16 śmigłowców AW101 do realizacji misji poszukiwawczo-ratowniczych w każdych warunkach pogodowych został dostarczony Ministerstwu Sprawiedliwości i Bezpieczeństwa Publicznego Norwegii.
Ministerstwo Sprawiedliwości i Bezpieczeństwa Publicznego Norwegii otrzymało pierwszy z 16 śmigłowców AW101 zamówionych w ramach programu All-Weather Search and Rescue Helicopter (program mający na celu zakup śmigłowców przeznaczonych do realizacji misji poszukiwawczo-ratowniczych w każdych warunkach pogodowych). Śmigłowce AW101 będą użytkowane przez Królewskie Siły Powietrzne Norwegii i zastąpią obecnie wykorzystywane śmigłowce Sea King. Produkowany przez Leonardo AW101 jest najbardziej zaawansowanym śmigłowcem do realizacji misji SAR obecnie na rynku, zdolnym do prowadzenia misji poszukiwawczoratowniczych dalekiego zasięgu; na całym świecie zamówiono już ponad 220 sztuk tej maszyny. Leonardo zapewnia pełne spektrum rozwiązań wsparcia klienta w modelu “pod klucz”, w tym części zamienne, wsparcie techniczne oraz usługi szkoleniowe. Jon Clark, Menedżer Programu w Grupie Leonardo, powiedział: „Śmigłowiec AW101 opracowany dla Norwegii to bez wątpienia wiropłat o największych możliwościach realizacji misji poszukiwawczoratowniczych na świecie. Z ogromną dumą dostarczamy pierwszą maszynę, która będzie służyć Norwegom przez najbliższe dziesięciolecia. Ten kontrakt wpisuje się w długofalowe wzajemne relacje budowane między przedstawicielami przemysłu, Ministerstwem Sprawiedliwości i Bezpieczeństwa Publicznego, Królewskimi Siłami Powietrznymi Norwegii oraz Norweską Agencją Uzbrojenia (Norwegian Defence Materiel Agency). Wszystkim tym podmiotom przyświeca jeden cel – stworzenie najlepszej na świecie służby poszukiwawczo-ratowniczej. Wejście tej maszyny do czynnej służby w 2018 r. wydatnie przybliży nas do jego osiągnięcia”.

Zaletami śmigłowca AW101 są bezpieczeństwo zapewniane przez zastosowanie trzech silników, pełny system ochrony przeciwoblodzeniowej we wszystkich znanych warunkach oblodzenia, duży zasięg oraz długotrwałość lotu, jak również sprawdzona w praktyce zdolność przekładni głównej do pracy przez30 minut bez dopływu oleju i wiele zdublowanych elementów w systemie awionicznym oraz realizacji misji. Duże drzwi kabiny oraz tylna rampa zapewniają łatwy dostęp dla załogi i ratowanych osób, a także możliwość wygodnego wnoszenia sprzętu do kabiny o kubaturze 27 m3 i wysokości umożliwiającej pełny wyprost w pozycji stojącej. Maszyna jest wyposażona w zaawansowany pakiet sprzętu do realizacji misji poszukiwawczoratowniczych, w tym wielopanelowy dookólny nadzorujący radar Osprey AESA produkowany przez Leonardo Airborne & Space Systems, 4-osiowy autopilot (AFCS), dwie wciągarki ratownicze, reflektor (tzw. szperacz), głowicę elektrooptyczną oraz w pełni zintegrowany system awioniki oraz realizacji misji. Inne systemy oraz sprzęt obejmują: system wykrywania telefonów komórkowych, system ostrzegania o zbliżaniu się do przeszkody, kompletne stanowisko medyczne oraz konsolę misji.

Grupa Leonardo

Reklama
Pokaż więcej

Powiązane

Back to top button