W 2017 roku na drogach województwa lubelskiego doszło do 1245 wypadków, w następstwie, których 156 osób zostało zabitych, a 1437 doznało obrażeń. W tej statystyce zawierają się także wypadki z udziałem motocyklistów i rowerzystów. Pierwsi amatorzy jazdy na jednośladach już wyruszyli w drogę. Pamiętajmy o bezpieczeństwie!
Główne przyczyny wypadków w ruchu drogowym to niezmiennie: niedostosowanie prędkości do warunków ruchu, nieudzielanie pierwszeństwa przejazdu, nieudzielanie pierwszeństwa pieszemu. W 2017 roku na drogach województwa lubelskiego doszło do 1245 wypadków, w następstwie, których 156 osób zostało zabitych, a 1437 doznało obrażeń. W tej statystyce zawierają się także wypadki z udziałem motocyklistów i rowerzystów.
W 2017 roku rowerzyści uczestniczyli w 161 wypadkach drogowych, w wyniku, których 15 z nich poniosło śmierć, a 137 doznało obrażeń. Sami rowerzyści byli sprawcami 72 wypadków. Cykliści będący pod wpływem alkoholu byli sprawcami 8 wypadków. Głównymi przyczynami wypadków, do których doszło z winy rowerzystów było: nieudzielanie pierwszeństwa przejazdu oraz nieprawidłowe skręcanie.
W minionym roku 93 motocyklistów uczestniczyło w wypadkach drogowych. 8 kierujących motocyklami poniosło śmierć, a 80 doznało obrażeń. Rannych został również 6 pasażerów motocykli. Sami motocykliści byli sprawcami 43 wypadków. Motocykliści będący pod wpływem alkoholu spowodowali 8 wypadków. Główną przyczyną wypadków, do których doszło z winy motocyklistów było niedostosowanie prędkości do warunków ruchu. Najwięcej wypadków spowodowali kierujący motocyklami w przedziale wiekowym: 18-24 lata – 11.
Motocykliści, którzy przestrzegają zasad bezpiecznej jazdy uważają opinie krążące o ich środowisku za bardzo krzywdzące. Wskazują jednocześnie, że większość kierujących motocyklami to prawdziwi pasjonaci, dla których przejażdżka jednośladem to forma relaksu i okazja do spotkań z przyjaciółmi. Niestety zdarzają się również i tacy amatorzy jazdy na motocyklach, którzy notorycznie łamią przepisy.
Policja apeluje o ostrożność!
Znaczny odsetek wypadków z udziałem motocyklistów jest spowodowany tym, że kierowcy samochodów po prostu ich nie zauważyli. Dlatego jeżdżąc jednośladem, należy zadbać o to, żeby być widocznym. Zamiast kupować czarny kask warto wybierać jasny. Fluorescencyjne wstawki w kurtce, spodniach, czy na butach sprawią, że zostaniesz szybciej zauważony na drodze. Uważajmy na pieszych. Przepuszczajmy na pasach przechodniów, pokażmy wszystkim, że motocykliści potrafią się zachować kulturalnie.

Rozpoczynając sezon pamiętajmy o właściwym wyposażeniu roweru. Prawidłowo wyposażony rower powinien mieć: z przodu jedno białe światło pozycyjne; z tyłu jedno czerwone światło odblaskowe, co najmniej jeden skutecznie działający hamulec oraz sygnał dźwiękowy. Dobrze jest również stosować elementy odblaskowe – mogą być na stałe przymocowane do roweru lub umieszczane na odzieży rowerzystów. Odblaski powodują, że jesteśmy widoczni, przez co, oczywiście bardziej bezpieczni.
Prawo o ruchu drogowym nakłada na rowerzystę obowiązek korzystania z drogi dla rowerów lub pasa ruchu dla rowerów, jeżeli jest ona wyznaczona dla kierunku, w którym się porusza lub zamierza skręcić. Kierujący rowerem korzystając z drogi dla rowerów i pieszych, jest obowiązany zachować szczególną ostrożność i ustępować miejsca pieszym.
Przepisy pozwalają rowerzyście jechać po chodniku, gdy: opiekuje się osobą w wieku do lat 10 kierującą rowerem, szerokość chodnika wzdłuż drogi, po której ruch pojazdów jest dozwolony z prędkością większą niż 50 km/h, wynosi co najmniej 2 m i brakuje wydzielonej drogi dla rowerów oraz pasa ruchu dla rowerów oraz warunki pogodowe zagrażają bezpieczeństwu rowerzysty na jezdni (śnieg, silny wiatr, ulewa, gołoledź, gęsta mgła). Przy czym kierujący rowerem, korzystając z chodnika lub drogi dla pieszych, jest obowiązany jechać powoli, zachować szczególną ostrożność i ustępować miejsca pieszym.
Policjanci apelują do wszystkich uczestników ruchu drogowego o zachowanie szczególnej ostrożności i stosowanie się do obowiązujących przepisów. Pamiętajmy także, że brak zrozumienia i wzajemnego szacunku to kolejny niekorzystny czynnik wpływający na bezpieczeństwo uczestników ruchu. Bez względu na to, jakim środkiem transportu się poruszamy, wszyscy chcemy tego samego – bezpiecznie dojechać do celu.

R.L.R.

http://lsw24.pl/wp-content/uploads/2018/04/68-124196.jpghttp://lsw24.pl/wp-content/uploads/2018/04/68-124196-300x300.jpgredAKTUALNOŚCIjednoślady,motocykl,policja,rower,sezon motocyklowy,wiosna
W 2017 roku na drogach województwa lubelskiego doszło do 1245 wypadków, w następstwie, których 156 osób zostało zabitych, a 1437 doznało obrażeń. W tej statystyce zawierają się także wypadki z udziałem motocyklistów i rowerzystów. Pierwsi amatorzy jazdy na jednośladach już wyruszyli w drogę. Pamiętajmy o bezpieczeństwie! Główne przyczyny wypadków w...