AKTUALNOŚCIKULTURA I ROZRYWKA

GARDZIENICE- PEREŁKA REGIONU

DSC_7516 Dzięki wizji i uporowi założyciela Ośrodka Praktyk Teatralnych „Gardzienice” Włodzimierza Staniewskiego, z ruin powstała perełka architektury i kultury. Tutaj, niedaleko.. we wsi Gardzienice pod Piaskami.
Architektura spichlerza zaprojektowana dla awangardowego teatru „Gardzienice” przez prof. Jerzego Uścinowicza z Politechniki Białostockiej, została wybrana do grona najbardziej spektakularnych realizacji w Polsce XXI w. Zaprezentowano ją w prestiżowej monografii Form Follows Freedom. Projekt wyróżniono jako jedyny z obszaru Polski wschodniej.
Ale niezwykła tutaj jest nie tylko architektura.
To  niezwykłe miejsce  
– Szukałem miejsca ustronnego, gdzie pachnie kulturą, gościnnością, ale także biedą. Bieda tworzy kulturę – mówi Włodzimierz Staniewski, reżyser i twórca OPT „Gardzienice” – Szukałem miejsca do badań teatralno-antropologicznych.  Na świat patrzę jak na scenografię, a to miejsce różnorodne i wyjątkowe. Ono ma specjalną energię. Jestem z tym miejscem zrośnięty. Miejscowi często tego piękna nie widzą, zajęci pracą i codziennymi obowiązkami – zauważa reżyser.
Działalność Ośrodka jest szeroka. Oprócz spektakli, odbywają się również koncerty, sympozja, konferencje i wystawy. Funkcjonuje stała ekspozycja poświęcona źródłom teatru. Powstała także Pracownia Historii Bliskiej z pamiątkami dokumentującymi historię regionu.
W ramach instytucji funkcjonuje Akademia Praktyk Teatralnych – forma edukacji artystycznej, polegająca na kilkudniowych sesjach warsztatowych organizowanych co miesiąc i składających się na dwuletni program dla wybranej grupy młodzieży.
– Przyjmujemy studentów kierunków humanistycznych z kraju i zagranicy. I wcale niekoniecznie ze szkół teatralnych. Ważne, by kandydaci mieli otwarte umysły. Nabór prowadzimy co dwa lata. Docelowo wybieramy do 25 studentów. Warsztaty są bardzo intensywne – mówi Staniewski.
Dzięki realizacji projektu powstała możliwość znaczącego zwiększenia oferty artystycznej i edukacyjnej Ośrodka. Dzięki temu przestaje pokutować lokalne przekonanie o jego hermetycznym charakterze.
-To mit. Po prostu przed modernizacją i remontem naszych budynków mogliśmy pomieścić ok. 20 osób na widowni. W tej chwili możemy pomieścić ich o 100 więcej!
Architektura
W takiej formie „Gardzienice” działają od 2013 roku.
Projekt objął renowację czterech obiektów kompleksu pałacowego wraz z ich otoczeniem: zabytkowego pałacu z XVII wieku (z reliktami budowli XV-wiecznej), oficyny pałacowej tzw. północnej, spichlerza z końca XIX wieku oraz budynku gospodarczego tzw. szopy.
– Chwała dla architekta, ale to moja wizja, mój utwór teatralny – mówi Staniewski. – Z prof. Uścinowiczem znamy się od lat i wspólnie pracowaliśmy już przy innych projektach, do których sfinalizowania nigdy nie doszło. Nasza współpraca przebiegała bardzo sprawnie, rozumiemy się. Mówiłem np., że w głównej sali widowiskowej w budynku spichlerza chcę uzyskać pięciosekundowy pogłos. Profesor zaproponował wtedy ciekawe rozwiązanie – zastosowanie waz, które efekt rezonansu pomogłyby uzyskać. To nawiązanie do teatru starożytnego.
Obiekty są przystosowane do potrzeb osób niepełnosprawnych. Elementem projektu jest również zagospodarowanie otoczenia obiektów. Stworzono dwa ogrody: tzw. „Magiczny Ogród” oraz „Ogród Japoński”.
Całkowity koszt projektu to 18 844 356,63 zł. Wartość dofinansowania ze środków UE to 15 959 382,88 zł, a wkład własny Ośrodka dofinansowało Województwo Lubelskie.
DSC_7521Starożytność
W pierwszym okresie działalności Ośrodka (lata 70-te) reżyser organizował wyprawy terenowe, których celem było odnajdywanie we wschodnich rejonach Polski dawnych form artystycznej aktywności mieszkańców. Poszukiwania te Staniewski rozszerzył wkrótce o antyczny świat basenu Morza Śródziemnego.
– To nie jest fascynacja, to jest obowiązek, który wziął się pasji dowiadywania się kim jestem i skąd pochodzę. Najpierw była kultura ludowa…potem: a co jest pod powierzchnią tej kultury? Gdzie są źródła naszej kultury? Człowiek chce się dowiedzieć jak wygląda jego miejsce w historii powszechnej – wyznaje reżyser.
W Gardzienicach powstawały pełne ekspresji przedstawienia, poparte intensywnym aktorskim treningiem ciała i głosu. Najsłynniejsze to m.in.: „Spektakl wieczorny”, „Gargantua i Pantagruel”, „Carmina Burana”, „Metamorfozy”, „Elektra”, „Ifigenia w A.”, „Ifigenia w T.”
– Obecnie możemy zaprosić na wystawę malarstwa Andrzeja Strumiłło. A już w czerwcu planuję premierę spektaklu „Wesele” S. Wyspiańskiego, w kontekście tragedii antycznej. Cyklicznie organizujemy coroczny Festiwal Teatrów Błądzących, na który również zapraszamy.

Tagi
Pokaż więcej

Powiązane

Back to top button
Close
Close

Adblock Detected

Please consider supporting us by disabling your ad blocker
Reklama