AKTUALNOŚCI

Co kupić pod choinkę? Polska rodzina wyda na święta średnio 1121 zł, 44 proc. – na prezenty

O 5 proc. więcej niż przed rokiem, czyli 1121 zł wyda w tym roku na święta Bożego Narodzenia polska rodzina. Mile widziane będą pod choinką kosmetyki i perfumy, a w dalszej kolejności m.in. słodycze i książki – wynika z badania Deloitte „Zakupy świąteczne 2016”.
W porównaniu do lat ubiegłych, Polacy rzadziej na prezenty wybiorą książki<br>
Fot. Fotolia
W porównaniu do lat ubiegłych, Polacy rzadziej na prezenty wybiorą książki
Fot. Fotolia

Badanie przeprowadzono w dziewięciu krajach Europy: Portugalii, Hiszpanii, we Włoszech, Grecji, w Niemczech, Belgii, Danii, Rosji i Polsce. Jak wyjaśniła Magdalena Jończak, Partner w Dziale Konsultingu Deloitte, z badania wynika, że w Polsce prezenty pochłoną ok. 44 proc. naszego bożonarodzeniowego budżetu (489 zł), jedzenie 46 proc. (512 zł), a na spotkania towarzyskie planujemy natomiast wydać 120 zł. Aż 37 proc. pieniędzy przeznaczonych na prezenty pozostawimy w sklepach internetowych, a jedzenie kupimy przede wszystkim w dyskontach – dodała.
W porównaniu do lat ubiegłych, Polacy rzadziej na prezenty wybiorą książki, nowością w zestawieniu dziesięciu najpopularniejszych upominków jest natomiast odzież sportowa, która awansowała aż o jedenaście miejsc. „To świadczy o tym, że rośnie aktywność fizyczna Polaków” – ocenił dyrektor w Dziale Konsultingu Deloitte, Mariusz Chmurzyński. Na czwartym miejscu badani wybierali – jako preferowany prezent – pieniądze. Z badania wynika, że nastolatki będą najczęściej obdarowywani słodyczami. W tej kategorii największy awans w zestawieniu odnotowała również odzież sportowa. Z kolei płyty CD, jako schyłkowa technologia z punktu widzenia nastolatków, spadają na dalsze pozycje. Dzieciom nadal najchętniej kupujemy zabawki konstrukcyjne (klocki), książki oraz zabawki kreatywne i artystyczne.
Jedna czwarta badanych deklaruje, że prezenty kupi już w listopadzie, a prawie 40 proc. wybiera się na zakupy w pierwszej połowie grudnia. Ale aż 33 proc. respondentów (więcej niż przed rokiem) czeka z zakupem do ostatnich dni przed świętami – wyjaśnił Chmurzyński. Na zakupy prezentów Polacy wybiorą się przede wszystkim do specjalistycznych sieci sklepów. Multimedia mają jednak zamiar zamawiać w internecie.
http://kurier.pap.pl
Tagi
Pokaż więcej

Powiązane

Back to top button
Close
Reklama