AKTUALNOŚCI

Kto woli e-urząd, a kto tradycyjne „okienko”?

Polacy coraz śmielej korzystają z elektronicznej administracji. Chociaż nadal wygrywa spotkanie „twarzą w twarz” z urzędnikiem i tradycyjna poczta, to rośnie liczba osób, które kontaktują się z urzędami przez internet.

Zakład Ubezpieczeń Społecznych jest przykładem instytucji, która większość usług udostępnia online. Najchętniej korzystają z nich przedsiębiorcy. ZUS wyręcza wiele jednoosobowych firm w rozliczeniach, a płatnicy składek zatrudniający powyżej pięciu osób muszą rozliczać się przez internet. Nadal liczna jest jednak grupa przedsiębiorców, która może wybrać, jak złoży dokumenty: na papierze czy przez internet. W województwie lubelskim 83% z nich zdecydowało się na rozliczenia elektroniczne. – Pod tym względem polscy przedsiębiorcy wyróżniają się pozytywnie na tle kolegów z innych krajów Unii Europejskiej. Wyraźnie częściej wysyłają elektroniczne deklaracje dotyczące składek na ubezpieczenia społeczne. To dobra wiadomość, bo internetowe rozliczenia są szybsze i wygodniejsze. Z naszych doświadczeń wynika, że generują mniej błędów w dokumentach – mówi Piotr Waszak, dyrektor Oddziału ZUS w Lublinie.

Elektroniczny ZUS nie tylko dla przedsiębiorców

Ubezpieczeni, emeryci i renciści również mogą kontaktować się z instytucją przez internet. Umożliwia to Platforma Usług Elektronicznych ZUS (PUE). To portal, który udostępnia wszystkim klientom Zakładu wgląd do danych o ich własnej historii ubezpieczenia, odprowadzonych składkach i pobieranych świadczeniach. PUE pozwala też przesyłać wnioski przez internet. Żeby uzyskać dostęp do własnego konta w portalu, wystarczy jedna wizyta w ZUS z dowodem osobistym. Dotychczas w PUE zarejestrowało się ponad 1,6 mln Polaków.

Sprawy prywatne? Króluje „okienko” i list

Mimo że internetowy kontakt z ZUS oszczędza czas i pieniądze, to prywatnie Polacy są na razie przywiązani do wizyt w urzędzie i tradycyjnej poczty. Ubezpieczeni, emeryci i renciści wolą osobiście porozmawiać z pracownikiem ZUS. Wiele osób obawia się korzystania z elektronicznych usług. Nawet jeśli mają w domu internet, tłumaczą, że „wolą rozmawiać z człowiekiem a nie maszyną”. Ubezpieczeni często mają kłopot w określeniu, jaki chcą złożyć wniosek, a pomaga to sprecyzować rozmowa z naszym pracownikiem – przyznaje Barbara Kawa, kierownik Biura Terenowego ZUS w Parczewie.

W październiku w całym województwie ZUS przyjął na salach obsługi 81,5 tys. osób. To z myślą o nich od września wszystkie placówki instytucji są czynne w poniedziałki do godz. 18.00. Klienci często korzystają również z tradycyjnej korespondencji. W październiku do ZUS w regionie wpłynęło pocztą 74 tys. pism i dokumentów.

ZUS Lublin

Reklama
Tagi
Pokaż więcej

Powiązane

Back to top button
Close
Reklama