Projekt Aktywna Hromada realizowany jest przez Centrum Edukacji Obywatelskiej we współpracy z ukraińską organizacją „Europe XXI” ze środków programu Polsko-Kanadyjskiego Wsparcia Demokracji.
Jego celem jest wzmocnienie zdolności lokalnych wspólnot w Ukrainie do współprowadzenia lokalnej polityki oraz zwiększenie zaangażowania ich mieszkańców w publiczny dialog. W projekcie został opracowany model obywatelskiej partycypacji w planowaniu i realizacji lokalnej polityki dotyczącej edukacji, kultury, sportu i rekreacji.
Pod koniec października w ramach projektu w Polsce gościli delegaci z Kijowa. W Warszawie i Lublinie odbyły się dwie edycje Letniej Szkoły Partycypacji. Na koniec edycji grupy odbyły wizyty studyjne w polskich samorządach – w UD Warszawa-Targówek, w Starostwie Powiatowym w Świdniku i Gminie Czosnów, a także w instytucjach centralnych, takich jak – Centrum Komunikacji Społecznej Urzędu Miasta Warszawa, czy Pracownia Badań i Innowacji Społecznych „Stocznia”.
– Miałem przyjemność opowiedzieć o funkcjonowaniu powiatowych jednostek oświatowych, stowarzyszeń, organizacji sportowych i kulturalnych oraz przedstawić przykłady partycypacji społecznej. Wymieniłem także sukcesy naszych placówek, ale nie tylko na płaszczyźnie kształcenia, lecz zaangażowania we wszelkiego typu akcje społeczne, promujące ideę wolontariatu na rzecz osób potrzebujących, a także zwierząt. W proces edukacji wpisujemy bowiem kształtowanie postaw wrażliwości na potrzeby innych. – mówi wicestarosta Waldemar Białowąs.
W swoim wystąpieniu wicestarosta zwrócił też uwagę na to, jak ważna jest współpraca szkół z pracodawcami i przedsiębiorcami oraz ciągłe monitorowanie potrzeb rynku pracy. Za przykłady takiego współdziałania podał organizowane cyklicznie na terenie powiatu Targi Pracy, Galę Biznesu czy Forum Przedsiębiorczości.
Wiele pytań dotyczyło też licznych możliwości pozyskiwania środków unijnych i pozarządowych, o których mówił także drugi delegat samorządu powiatowego Maciej Lubaś, działacz NGO (Organizacje Pozarządowe), który wygłosił prelekcję p.t „Współpraca Samorząd- NGO-mieszkańcy: dobre praktyki”.
Podczas konferencji prezentowano także doświadczenia Letniej Szkoły Partycypacji, omawiano kwestie decentralizacji i finansowanie inicjatyw społecznych.