AKTUALNOŚCI

„Kto cię namierzył” – sprawdź kto chce wpłynąć na Twoje decyzje wyborcze

Facebook wie o Tobie więcej, niż myślisz. Tę wiedzę może sprzedać również politykom.

Ruszyła kampania fundacji Panoptykon i ePaństwo. Jej inicjatorzy zachęcają użytkowników Facebooka do korzystania z wtyczki „Kto cię namierzył” i sprawdzania, kto chce wpłynąć na ich decyzje wyborcze.

Specjalna wtyczka ma pomóc użytkownikom Facebooka dowiedzieć się, jakie partie polityczne w Polsce adresują do nich swój przekaz marketingowy i jak twierdzi prezes Panoptykonu Katarzyna Szymielewicz „dokonać bardziej świadomego wyboru przy urnie”. Za pomocą tego dodatku do przeglądarek internetowych możemy się dowiedzieć, jakie komitety wyborcze próbują wpływać na nasze decyzje.

Wtyczka nie zbiera danych o postach znajomych, jedyne informacje jakie gromadzi to opcjonalny profil użytkownika, który osoba korzystająca z rozszerzenia samodzielnie określa przy instalacji, definiując parametry, np. płeć, wiek, lokalizacja oraz preferencje polityczne (których podanie jest dobrowolne.) Narzędzie rejestruje też wszystkie treści sponsorowane, jakie spotykamy podczas aktywności na portalu.

Według oficjalnych danych Facebooka od marca do końca lipca 2019 roku na reklamy o charakterze politycznym wydano w Polsce prawie 2,4 miliona zł. Inicjatorzy kampanii chcą zweryfikować te dane.

Wtyczkę można pobrać na stronie ktocienamierzyl.pl

reklama reklama

Rola mediów społecznościowych w kampaniach politycznych na świecie rodzi kontrowersje. Główną rolę w tej sprawie odegrały z pewnością skandale, takie jak ten związany z nieuprawnionym uzyskaniem przez firmę analityczną Cambridge Analytica danych 87 mln użytkowników Facebooka i ich wykorzystanie w kampanii politycznej m.in. prezydenta USA Donalda Trumpa.

Projekty w oparciu o tę samą wtyczkę przeprowadzono już m. in. w USA, Wielkiej Brytanii, Kanadzie, Ukrainie, Brazylii czy Australii.

Kampania to wspólny projekt Fundacji Panoptykon, Fundacji ePaństwo i firmy SmartNet Research&Solutions.

fot. pixabay

Reklama
Tagi
Pokaż więcej

Powiązane

Back to top button
Close
Close