AKTUALNOŚCI

Powiatowy Rzecznik Konsumentów radzi…

Tym razem Powiatowy Rzecznik Konsumentów, Miłosz Grabowski wyjaśnia kwestie związane z reklamacją z tytułu rękojmi. Zasadą jest, że sprzedawca odpowiada za fizyczne i prawne wady sprzedanej rzeczy. W jaki sposób dochodzić swych praw, gdy nowo zakupiony towar psuje się albo ma wady?
Jakie wady podlegają reklamacji z tytułu rękojmi?
Zgodnie z obecnymi przepisami rękojmia obejmuje odpowiedzialność za wady fizyczne i prawne, w odróżnieniu z kolei od gwarancji, która dotyczy tylko wad fizycznych. Różnica jest również taka, że z tytułu rękojmi odpowiada tylko sprzedawca, z tytułu gwarancji najczęściej producent lub importer, a sprzedawca bardzo rzadko. Rękojmia jest uprawnieniem wynikającym z mocy prawa, gwarancja jest dobrowolnym zapewnieniem o jakości sprzedawanej rzeczy, zatem nie jest obowiązkowa.
Czego możemy żądać od sprzedawcy w ramach rękojmi?
Reklamację z tytułu rękojmi kierujemy do przedsiębiorcy, który sprzedał wadliwy produkt. Jego dane znajdują się na paragonie fiskalnym otrzymanym wraz z towarem. Rękojmią są objęte wszystkie towary konsumpcyjne. Sprzedawca nie może odmówić przyjęcia reklamacji złożonej na podstawie rękojmi, jeśli nie wynika to wprost z przepisów. Reklamację najlepiej złożyć na piśmie. Trzeba opisać ujawnioną wadę i określić swoje roszczenie. W ramach rękojmi możemy żądać od sprzedawcy: naprawy towaru, wymiany towaru na nowy, obniżenia ceny lub odstąpienia od umowy. Wybór należy do konsumenta.
Czy sprzedawca może odmówić naszego żądania?
Sprzedawca może nie uznać naszego wyboru i zaproponować inny sposób rozpatrzenia reklamacji. Jeśli więc zażądamy naprawy rzeczy lub jej wymiany sprzedawca może odmówić spełnienia naszego żądania pod warunkiem, że opcja wybrana przez nas byłaby niemożliwa do zrealizowania przez przedsiębiorcę lub wymagałaby nadmiernych kosztów. Odmawiając sprzedawca może zaproponować inne rozwiązanie. Przykładem może być sytuacja, kiedy zanosimy smartfon do reklamacji żądając jego wymiany. Natomiast sprzedawca informuje nas, że nie może tego zrobić, bowiem taki model smartfona nie jest już produkowany i proponuje nam naprawę urządzenia.
Możemy również żądać od sprzedawcy obniżenia ceny, podając kwotę, o którą cena ma być obniżona (bierzemy pod uwagę wartość produktu pełnowartościowego i wadliwego).
Jest też opcja odstąpienia od umowy (tzw. zwrot gotówki) pod warunkiem, że stwierdzona wada ma charakter istotny. W sytuacji, gdy jest to nasza pierwsza reklamacja rzeczy i zażądamy obniżenia ceny lub odstąpimy od umowy sprzedawca ma prawo zaproponować nam naprawę albo wymianę rzeczy. Jednak o swojej decyzji sprzedawca powinien nas poinformować, a ponadto taka naprawa lub wymiana powinna być niezwłoczna i bez nadmiernych niedogodności dla konsumenta. Natomiast w przypadku drugiej i kolejnej reklamacji, a także jeśli przedsiębiorca nie wywiązał się z obowiązku wymiany lub naprawy rzeczy na etapie pierwszej reklamacji sprzedawca nie ma nam prawa odmówić obniżenia ceny lub odstąpienia od umowy.
Sprzedawca odpowiada z tytułu rękojmi jeżeli wada rzeczy zostanie stwierdzona przed upływem dwóch lat od dnia wydania rzeczy kupującemu. Należy pamiętać, iż od dnia stwierdzenia wady mamy rok na jej zgłoszenie. Najlepiej zrobić to zaraz po jej zauważeniu. Jeśli wniesiemy reklamację żądając wymiany, naprawy lub obniżenia ceny to sprzedawca ma ją obowiązek rozpatrzyć w ciągu 14 dni kalendarzowych od jej złożenia. Jeśli przedsiębiorca nie dotrzyma tego terminu, przyjmuje się, iż reklamacja jest zasadna.

Reklama
Pokaż więcej

Powiązane

Back to top button