AKTUALNOŚCI

Zobaczcie z czyjej winy doszło do tych wypadków

– Zawinił koń, powieszono kozę – tak likwidację przejścia dla pieszych na ul. Racławickiej komentuje Maciej Lubaś ze Stowarzyszenia Świdnik Miasto dla Rowerów – Policja prawidłowo zdefiniowała dwa problemy, czyli nadmierną prędkość wśród kierowców oraz brak widoczności spowodowany dodatkowymi miejscami parkingowymi przy aptece. Za winy kierowców zostali jednak ukarani piesi – wyjaśnia.

Decyzja władz Powiatu Świdnickiego o likwidacji przejścia dla pieszych na ul. Racławickiej wzbudziła niemałe emocje wśród Świdniczan. Wywołała szeroką dyskusję o bezpieczeństwie pieszych i sposobach jego poprawiania. Sprawdziliśmy policyjne statystyki, które warto przeanalizować. Rozmawiamy także z przedstawicielem Stowarzyszenia Świdnik Miasto dla Rowerów, który od lat bada stan bezpieczeństwa w mieście.

-Możemy oczywiście likwidować przejścia dla pieszych albo na poważnie zacząć poprawiać bezpieczeństwo przejść. Takim pieszym może być nasze dziecko, nasz partner czy osoba w podeszłym wieku. Dziś likwidując przejścia zachęcamy kierowców do szybszej i mniej uważnej jazdy – ocenia Maciej Lubaś.

Od 1 stycznia do 30 września 2019 r. funkcjonariusze WRD KPP Świdnik ujawnili 6477 naruszeń przepisów ruchu drogowego, z czego 640 były to wykroczenia pieszych (co stanowi prawie 10 % ogółu), a 638 naruszeń popełnionych było przez kierujących wobec pieszych (prawie 11% ogółu naruszeń kierujących)

Fot. Spotted: Świdnik – NOWY

Przedstawiamy policyjne statystyki. (Zdarzenia ogółem w III kwartałach 2019)

wypadki: 18, zabici – 4, ranni – 20, kolizje 423. Zdarzenia z udziałem rowerzystów: wypadki: 4, zabici – 1, ranni – 3, kolizje – 6. Zdarzenia z winy kierującego: wypadki: 4, zabici -1, ranni -3, kolizje – 3. Zdarzenia z winy rowerzysty: wypadki: 0, zabici – 0, ranni – 0, kolizje – 3.

reklama reklama

Oto krótki opis zdarzeń (teren powiatu świdnickiego w okresie od 1 stycznia do 30 września 2019)

Zdarzenia z udziałem pieszych:

W badanym okresie doszło do 441 zdarzeń (18 wypadków, 423 kolizji), z czego w 12 zdarzeniach brali udział piesi (4 wypadki, 8 kolizji):

1 stycznia w Pełczynie 26 letni pieszy nieostrożnie wtargnął na jezdnię i doprowadził do zderzenia.

11 stycznia przy ul. Racławickiej w Świdniku na przejściu dla pieszych kierowca najechał na 19-latka.

15 stycznia na ul. Racławickiej w Świdniku 13-latek wtargnął na jezdnię i doprowadził do zderzenia z pojazdem.

17 stycznia w Piaskach kierowca potrącił na przejściu 57-latka, który doznał złamania kości udowej.

7 lutego W Siedliszczkach 63 letni pieszy doprowadził do zderzenia z prawidłowo jadącym kierowcą.

8 lutego na ul. Kosynierów doszło do potrącenia na przejściu 26-latka.

14 marca na ul. Niepodległości w Świdniku na przejściu kierowca najechał na 86-latka.

4 czerwca Świdnik na skrzyżowaniu ul. Racławickiej i Hryniewicza na przejściu kierująca najechała na 25-latka.

21 czerwca na ul. Racławickiej w Świdniku kierowca najechał na przejściu dla pieszych na 32-latka, w wyniku czego pieszy złamał kość podudzia.

27 czerwca na ul. Niepodległości w Świdniku 15-latek nieostrożnie wtargnął na jezdnię prosto pod nadjeżdżający pojazd.

11 września na skrzyżowaniu ulic Wyszyńskiego i Niepodległości w Świdniku kierowca najechał na 71-latkę przechodzącą przez przejście, powodując u niej złamanie nosa, liczne otarcia i stłuczenia.

18 września na ul. Racławickiej w Świdniku nieposiadający uprawnień kierowca najechał na przejściu dla pieszych na 69-latka. Mężczyzna w skutek odniesionych obrażeń zmarł w szpitalu po trzech dniach.

Powyższe zdarzenia z udziałem pieszych i ich przyczyny:

zdarzenia z winy pieszego – 3 kolizje

zdarzenia z winy kierującego wobec pieszego – 4 wypadki, 1 osoba zabita, 3 rannych, 5 kolizji. Przyczyna z winy pieszego: nieostrożne wejście na jezdnię: 2 kolizje, 1 -inne.

Nieudzielenie pieszemu pierwszeństwa na przejściu dla pieszych: 4 wypadki, 1 osoba zabita, 3 rannych, 5 kolizji.

Zdarzenia z udziałem rowerzystów:

8 marca na skrzyżowaniu ulic Klonowej i Wyszyńskiego w Świdniku kierująca potrąciła prawidłowo jadącą 72-letnią rowerzystkę, która w wyniku zderzenia złamała obojczyk.

8 marca w Woli Piaseckiej kierowca nie ustępując pierwszeństwa najechał na 38-latkę. Odjechał z miejsca zdarzenia, rowerzystka poniosła śmierć na miejscu.

26 maja w Piaskach na ul. Partyzantów 11-letnia rowerzystka spowodowała zderzenie z pojazdem.

10 czerwca w Świdniku na skrzyżowaniu Alei Lotników Polskich i Gen. T. Góry kierowca nie udzielił pierwszeństwa 37 letniemu rowerzyście, w wyniku czego doszło do zderzenia.

11 czerwca na al. Lotników Polskich w Świdniku kierowca najechał na przejeździe dla rowerzystów na 12- letnią rowerzystkę.

13 czerwca w Jackowie 14- letni rowerzysta doprowadził do zderzenia z pojazdem.

25 czerwca w Struży Kolonii 48-letni rowerzysta nie udzielił pierwszeństwa pojazdowi, rowerzysta odniósł ciężkie obrażenia ciała.

23 lipca w Rybczewicach kierowca doprowadził do zderzenia z 35-letnim rowerzystą.

7 sierpnia w Świdniku na ul. Targowej w skutek nieprawidłowego wyprzedzania kierująca zderzyła się z 76-letnim rowerzystą.

26 września w Świdniku na ul. Wyszyńskiego nieprawidłowo przejeżdżający przez przejazd dla rowerzystów kierowca potrącił 7- letnia rowerzystkę, która w wyniku zdarzenia złamała kość piszczelową.

-Ze statystyk wynika, że 2/3 wypadków odbyło się na przejściach dla pieszych, 5 na 12 osób biorących udział w kolizjach to kierowcy, a piesi stanowią osoby starsze. Okazuję się, że najmniej bezpiecznym miejscem w mieście dla pieszego jest przejście dla pieszych – analizuje Maciej Lubaś.

Polska wśród krajów EU jest bowiem liderem w zabijaniu niechronionych użytkowników ruchu. W naszym kraju wypadki najczęściej odbywają się w terenie zabudowanym, na przejściach dla pieszych, a głównymi sprawcami wypadków są kierowcy, poszkodowanymi natomiast są osoby starsze.

Z raportu „wypadki drogowe w Polsce w 2018 roku” przygotowanego przez Biuro Ruchu Drogowego przy Komendzie Głównej Policji, wynika, że w ubiegłym roku około 40% wszystkich ofiar wypadków drogowych w Polsce stanowią „niechronieni” uczestnicy ruchu drogowego. W 2018 roku odnotowano 7 548 wypadków z udziałem osób pieszych co stanowiło niespełna ¼ wszystkich wypadków. Zginęło w nich 803 pieszych a 6 918 pieszych odniosło obrażenia ciała. Najwięcej wypadków dochodziło w obszarze zabudowami. Prawie 70% wypadków z udziałem pieszych było z winy kierującego. Natomiast główną przyczyną wypadków z udziałem pieszych było potrącenie na przejściu dla pieszych ponad 60%. Samych wypadków na przejściu było 3 738, z czego 271 skończyło się ze skutkiem śmiertelnym.

Najczęstszą grupą osób zabitych były to osoby starsze, czyli osoby które często mają problemy z poruszaniem się, biorąc pod uwagę to, że nasze społeczeństwo się starzeje jest to jasny sygnał że należy zadbać o bezpieczeństwo naszych bliskich.

Natomiast raport Krajowej Rady BRD pn. „badania zachowań pieszych i relacji pieszy-kierowca wrzesień-grudzień 2018„, pokazuje, że 85% kierowców przekracza prędkość w obrębie przejść dla pieszych, a 0,43% pieszych zmusza kierowcę do gwałtownego hamowania (potocznie zwane w Polsce wtargnięciem).

Reklama
Tagi
Pokaż więcej

Powiązane

Back to top button
Close
Close