AKTUALNOŚCI

Oblężenie wydziałów komunikacji?

W styczniu w wydziale komunikacji w świdnickim starostwie było tak dużo osób chcących rejestrować i wyrejestrować pojazd, że bywały dni, kiedy po pół godziny pracy urzędu nie było już ani jednego wolnego numerka. Dlaczego?

Nawet 1000 zł kary grozi właścicielowi pojazdu, który w ciągu 30 dni nie złoży wniosku o jego rejestrację lub wyrejestrowanie – zakładają zmiany w przepisach, które weszły w życie 1 stycznia 2020 roku. Surowsze prawo ma zmusić kierowców do terminowego dopełnienia formalności.

Ministerstwo Środowiska przy okazji nowelizacji ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach wprowadziło też zmiany w prawie o ruchu drogowym.

Związek Powiatów Polskich chce, by Komisja Wspólna Rządu i Samorządu Terytorialnego zajęła się problemem wzrostu obciążeń wydziałów komunikacji nowymi obowiązkami rejestracyjnymi. Przedstawiciele powiatów zwracają uwagę na znaczący wzrost ilości pracy w wydziałach komunikacji, skutkujący ogromnymi kolejkami, a także na nieścisłości w przepisach nowelizacyjnych.

Problem wynika ze zmiany ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach, która weszła w życie od nowego roku. Od 1 stycznia kierowcy mają 30 dni by złożyć wniosek o rejestrację pojazdu sprowadzonego z UE lub zawiadomić o nabyciu lub zbyciu pojazdu zarejestrowanego w kraju. W przypadku niedopełnienia tego obowiązku kierowcom grozi kara w wysokości od 200 zł do 1 tys. zł.

Część właścicieli pojazdów nie dopełniła obowiązku związanego ze zgłoszeniem jego zakupu bądź sprzedaży. Teraz, w obliczu możliwości zapłacenia kary, chcą nadrobić zaległości.

Na wydziałach komunikacji spoczywa obecnie także obowiązek prowadzenia postępowań administracyjnych i nakładania kar finansowych w takich sytuacjach. Trudno w tej chwili określić, jak dużym obciążeniem dla pracowników Wydziałów Komunikacji będzie ten nowy obowiązek.

Obserwatorzy rynku motoryzacyjnego zwracają uwagę na niedopatrzenie ze strony ustawodawcy. Jeśli samochód jest sprowadzony spoza Unii, np. ze Szwajcarii, Stanów Zjednoczonych czy Japonii, i nie zostanie zarejestrowany, to importerowi nie grozi żadna kara.

Obecnie w bazie Centralnej Ewidencji Pojazdów jest ok. 24 mln zarejestrowanych pojazdów.

źródło: Serwis Samorządowy PAP

Reklama
Pokaż więcej

Powiązane

Back to top button