AKTUALNOŚCI

Podstawowe błędy rowerzystów i motocyklistów

W ubiegłym roku na drogach województwa lubelskiego doszło do 1150 wypadków, w następstwie, których 171 osób zostało zabitych, a 1244 doznało obrażeń. W tej statystyce zawierają się także wypadki z udziałem motocyklistów i rowerzystów. Policja przypomina o bezpieczeństwie.

Główne przyczyny wypadków w ruchu drogowym to niezmiennie: niedostosowanie prędkości do warunków ruchu, nieprawidłowe wyprzedzanie czy też wymuszanie pierwszeństwa przejazdu.

W minionym roku 120 motocyklistów uczestniczyło w wypadkach drogowych. 12 kierujących motocyklami poniosło śmierć, a 102 doznało obrażeń. Motocykliści będący pod wpływem alkoholu uczestniczyli w 8 wypadkach. Główną przyczyną wypadków, do których doszło z winy motocyklistów było niedostosowanie prędkości do warunków ruchu.

Znaczny odsetek wypadków z udziałem motocyklistów jest spowodowany tym, że kierowcy samochodów po prostu ich nie zauważyli. Dlatego jeżdżąc jednośladem, musimy zadbać o to, żeby być widocznym. Zamiast kupować czarny kask warto wybierać jasny. Fluorescencyjne wstawki w kurtce, spodniach, czy na butach sprawią, że zostaniemy szybciej zauważeni na drodze.

Niektórzy motocykliści rzadko używają kierunkowskazów, co jest dużym lekceważeniem wobec kierowców samochodów, ale też i pozostałych użytkowników jednośladów. To samo dotyczy kwestii lusterek wstecznych – są po to, aby mieć świadomość, co dzieje się za nami.

Rowerzyści

Policja informuje, że w 2019 roku rowerzyści uczestniczyli w 172 wypadkach drogowych, 22 z nich poniosło śmierć, a 145 doznało obrażeń. Cykliści będący pod wpływem alkoholu uczestniczyli w 14 wypadkach. Głównymi przyczynami wypadków, do których doszło z winy rowerzystów było: nieudzielanie pierwszeństwa przejazdu oraz nieprawidłowe skręcanie.

Prawidłowo wyposażony rower powinien mieć: z przodu jedno białe światło pozycyjne; z tyłu jedno czerwone światło odblaskowe, co najmniej jeden skutecznie działający hamulec oraz sygnał dźwiękowy. Dobrze jest również stosować elementy odblaskowe – mogą być na stałe przymocowane do roweru lub umieszczane na odzieży rowerzystów. Odblaski powodują, że jesteśmy widoczni, przez co, oczywiście bardziej bezpieczni.

Prawo o ruchu drogowym nakłada na rowerzystę obowiązek korzystania z drogi dla rowerów lub pasa ruchu dla rowerów, jeżeli jest ona wyznaczona dla kierunku, w którym się porusza lub zamierza skręcić. Kierujący rowerem korzystając z drogi dla rowerów i pieszych, jest obowiązany zachować szczególną ostrożność i ustępować miejsca pieszym.

Przepisy pozwalają rowerzyście jechać po chodniku, gdy: opiekuje się osobą w wieku do lat 10 kierującą rowerem, szerokość chodnika wzdłuż drogi, po której ruch pojazdów jest dozwolony z prędkością większą niż 50 km/h, wynosi, co najmniej 2 m i brakuje wydzielonej drogi dla rowerów oraz pasa ruchu dla rowerów oraz warunki pogodowe zagrażają bezpieczeństwu rowerzysty na jezdni (śnieg, silny wiatr, ulewa, gołoledź, gęsta mgła). Przy czym kierujący rowerem, korzystając z chodnika lub drogi dla pieszych, jest obowiązany jechać powoli, zachować szczególną ostrożność i ustępować miejsca pieszym.

Reklama

Pokaż więcej

Powiązane

Back to top button