AKTUALNOŚCI

Pierwsi amatorzy jazdy na jednośladach wyruszyli w drogę. Pamiętajmy o bezpieczeństwie!

W 2020 roku na drogach województwa lubelskiego doszło do 937 wypadków, w następstwie których 155 osób zostało zabitych, a 955 doznało obrażeń. W tej statystyce zawierają się także wypadki z udziałem motocyklistów i rowerzystów. Pierwsi amatorzy jazdy na jednośladach już wyruszyli w drogę. Pamiętajmy o bezpieczeństwie!

Główne przyczyny wypadków w ruchu drogowym to niezmiennie: niedostosowanie prędkości do warunków ruchu, nieprawidłowe wyprzedzanie, czy też wymuszanie pierwszeństwa przejazdu.

Statystyki są niepokojące

reklama reklama

W minionym roku motocykliści uczestniczyli w 96 wypadkach drogowych. 10 kierujących motocyklami poniosło śmierć, a 90 doznało obrażeń. Z winy motocyklistów doszło do 53 wypadków, których główną przyczyną było niedostosowanie prędkości do warunków ruchu.

Znaczny odsetek wypadków z udziałem motocyklistów jest spowodowany tym, że kierowcy samochodów po prostu ich nie zauważyli. Dlatego jeżdżąc jednośladem, musimy zadbać o to, żeby być widocznym. Zamiast kupować czarny kask warto wybierać jasny. Fluorescencyjne wstawki w kurtce, spodniach, czy na butach sprawią, że zostaniesz szybciej zauważony na drodze. Uważajmy na pieszych.

Policjanci apelują, przepuszczajmy na pasach przechodniów, pokażmy wszystkim, że motocykliści potrafią się zachować kulturalnie. Niektórzy motocykliści rzadko kiedy używają kierunkowskazów, co jest dużym lekceważeniem wobec kierowców samochodów, ale też i pozostałych użytkowników jednośladów. To samo dotyczy kwestii lusterek wstecznych – są po to, aby mieć świadomość, co dzieje się za nami. Wszyscy powinniśmy przewidywać sytuacje na drodze.

W 2020 roku rowerzyści uczestniczyli w 165 wypadkach drogowych, 22 z nich poniosło śmierć, a 138 doznało obrażeń. Sami cykliści spowodowali 73 wypadki drogowe. Głównymi przyczynami wypadków, do których doszło z winy rowerzystów było: nieudzielanie pierwszeństwa przejazdu oraz nieprawidłowe skręcanie.

Rozpoczynając sezon pamiętajmy o właściwym wyposażeniu roweru.

Prawidłowo wyposażony rower powinien mieć: z przodu jedno białe światło pozycyjne; z tyłu jedno czerwone światło odblaskowe, co najmniej jeden skutecznie działający hamulec oraz sygnał dźwiękowy. Dobrze jest również stosować elementy odblaskowe – mogą być na stałe przymocowane do roweru lub umieszczane na odzieży rowerzystów. Odblaski powodują, że jesteśmy widoczni, przez co, oczywiście bardziej bezpieczni.

Prawo o ruchu drogowym nakłada na rowerzystę obowiązek korzystania z drogi dla rowerów lub pasa ruchu dla rowerów, jeżeli jest ona wyznaczona dla kierunku, w którym się porusza lub zamierza skręcić. Kierujący rowerem korzystając z drogi dla rowerów i pieszych, jest obowiązany zachować szczególną ostrożność i ustępować miejsca pieszym.

reklama reklama

Przepisy pozwalają rowerzyście jechać po chodniku, gdy: opiekuje się osobą w wieku do lat 10 kierującą rowerem, szerokość chodnika wzdłuż drogi, po której ruch pojazdów jest dozwolony z prędkością większą niż 50 kilometrów na godzinę, wynosi, co najmniej 2 metry i brakuje wydzielonej drogi dla rowerów oraz pasa ruchu dla rowerów oraz warunki pogodowe zagrażają bezpieczeństwu rowerzysty na jezdni (śnieg, silny wiatr, ulewa, gołoledź, gęsta mgła). Przy czym kierujący rowerem, korzystając z chodnika lub drogi dla pieszych, jest obowiązany jechać powoli, zachować szczególną ostrożność i ustępować miejsca pieszym.

źródło: Policja

Reklama
Pokaż więcej

Powiązane

Back to top button