AKTUALNOŚCI

Karp w roli głównej

Trudno wyobrazić sobie stół wigilijny bez karpia. Ile w tym roku zapłacimy za ten tradycyjny przysmak? Ceny karpia różnią się w marketach i na targowiskach.
Ceny w 2016 r. są podobne do tych sprzed roku.
– Jest to ok. 15 – 16 zł za kilogram żywego, świeżego karpia. Zainteresowanie jeszcze słabe, ale co roku najwięcej sprzedaję w piątek i w sobotę rano – mówi Artur Michalak, hodowca karpia z Częstoborowic, który oferuje ryby także na świdnickim targowisku.
W marketach częściej niż przed rokiem dostaniemy już wypatroszonego karpia w płatach. Ceny wahają się od 12 do 14 zł za kg. W wigilijny przysmak można zaopatrzyć się też bezpośrednio u hodowców ryb. Wielu z nich oferuje ich zabicie i patroszenie na miejscu.
Decydując się na zakup żywej ryby warto znać przepisy dotyczące przechowywania i transportu tych ryb.
Wskazówki i informacje przypomina Stanisław Zając, Powiatowy Lekarz Weterynarii w Świdniku:
Uśmiercanie ryb powinno odbywać się w sposób humanitarny polegający na minimalizacji cierpienia. W miejscu wydzielonym, np. za parawanem, przenośną ścianką lub innym elementem konstrukcji sklepu; zapobiegającym udziałowi osób postronnych.
Warunki przetrzymywania żywych ryb
baseny – szczelne, o gładkich ścianach i gładko zakończonych krawędziach;
woda – czysta, natleniona lub napowietrzana; wymiana wody nie rzadziej niż co 48 h
W razie sprzedaży żywych ryb, sposób ich pakowania musi uwzględniać dobrostan zwierząt oraz wykluczać narażanie ich na niepotrzebne cierpienie.
Opakowanie stosowane do przenoszenia ze sklepu żywych ryb:
Bez wody, pozwalające karpiom na wykorzystanie naturalnej wymiany gazowej przez powierzchnię skóry – zasadą stosowania takiego opakowania jest to, aby ryba nie stykała się całą powierzchnią skóry z opakowaniem, jak to np. ma miejsce, gdy ryba zostanie owinięta torbą foliową. Dodatkowo torba, w której umieszczona jest ryba, musi pozostawać niezawiązana.
Z wodą – podstawowe znaczenie ma zapewnienie rybie możliwości przyjęcia naturalnej pozycji, dlatego kluczowym jest rozmiar opakowania, tak aby ryba nie znajdowała się w nienaturalnej pozycji lub nie była wygięta bez możliwości zmiany pozycji. Żywa ryba może być sprzedawana w plastikowych workach ze specjalną kratką.
 

Reklama
Pokaż więcej

Powiązane

Back to top button