PZL-Świdnik – historia zaawansowanych technologicznie projektów
Zakłady PZL-Świdnik są znane na całym świecie. Doskonałe helikoptery tej marki, świetnie sprawdzają się, wspierając w działaniach wojskowych, armie różnych państw.
Historia Polskich Zakładów Lotniczych Świdnik sięga lat 50. zeszłego wieku. W okresie tym rozpoczęto produkcję części do myśliwców radzieckich MIG-15, na terenie Szkoły Pilotów Ligi Obrony Powietrznej i Przeciwgazowej, w Świdniku, na Lubelszczyźnie. Do kompleksu budynków fabrycznych dołączono lotnisko, na którym wykonywano próbne starty i lądowania. Pierwszy śmigłowiec SM-1 opuścił fabrykę już 5 lat po jej powstaniu. Była to również pierwsza tego rodzaju maszyna, zbudowana w Polsce.
Kolejnym krokiem było stworzenie zmodyfikowanej wersji tego śmigłowca, o nazwie SM-2. Później przyszła pora na maszynę Mi-2, dzięki której zakłady zyskały trzecie miejsce w światowych rankingach, pod względem liczby wyprodukowanych śmigłowców, ponieważ fabryka wykonała ich aż 5500 egzemplarzy. Zakład dynamicznie rozwijał się, dążąc do produkcji stricte polskiego śmigłowca. Tak powstał pierwszy W3-Sokół, który w 1988 roku, dzięki seryjnej produkcji mógł być sprzedawany odbiorcom z całego świata. Ten doskonały model był również wykorzystywany w ratownictwie i pożarnictwie. Produkowany był w różnych wersjach, przystosowanych do ich przeznaczenia, m.in. do transportu Prezydenta Rzeczypospolitej.
Polscy inżynierowie zaprojektowali następnie i wdrożyli do produkcji, jednosilnikowy śmigłowiec SW-4, który sprawdził się w wersji wojskowej. Ten sprzęt również był kupowany przez zagranicznych kontrahentów, z takich państw, jak np. Korea Południowa, Brazylia czy Chiny.
Nowy rozdział w historii PZL- Świdnik
W 2010 roku Polskie Zakłady Świdnik rozpoczęły swoją działalność w ramach europejskiej rodziny Leonardo Helicopters. Dzięki temu polskie helikoptery mogły być postrzegane na równi ze sprzętem tego rodzaju, pochodzącym z Wielkiej Brytanii czy Włoch, państw, które są potentatami w produkcji tych maszyn. Zakłady Świdnik, dzięki fuzji z marką Leonardo Helicopters, zyskały ponad 900 mln złotych, które zostały zainwestowane w infrastrukturę fabryki, poprawę poziomu bhp, szkolenia załogi, a także w nowe technologie i własność intelektualną. Dzięki temu możliwa była realizacja zaawansowanych technologicznie projektów, takich jak mi.in. wyjątkowo ambitny program rozwoju opcjonalnie pilotowanego śmigłowca SW-4 Solo.
Nowoczesne PZL- Świdnik są dzisiaj filarem polskiego sektora lotniczego. W dużej mierze wpływają na rozwój polskiej gospodarki. Są również dowodem na wybitną kreatywność polskich projektantów, technologów oraz inżynierów, którzy wykorzystując zaawansowane technologie lotnicze, potrafią stworzyć niezwykle funkcjonalne i wytrzymałe maszyny. Podziwiając ich zdjęcia w internecie, można przy okazji sprawdzić wyniki spotkań piłkarskich, wykorzystując Lebull kod promocyjny.
Historia PZL- Świdnik to podróż polskiej myśli technicznej drogą pełną wyzwań, ale również wsparcia ze strony zagranicznych kontrahentów. Dzięki nim zakład może dalej się rozwijać, tworząc doskonały jakościowo sprzęt lotniczy.