AKTUALNOŚCIEDUKACJA

Zaburzenia autystyczne u dzieci – wciąż tajemnica i wyzwanie

-Ola była dziewczynką agresywną, okaleczała się i głośno krzyczała. Michał, najmłodszy nasz chłopiec, przyszedł całkiem wycofany, bawił się jedynie niszcząc zabawki. W tej chwili dzieci komunikują się i uczestniczą aktywnie w zabawie – mówi Dorota Żurek ze Specjalnego Ośrodka Szkolno-Wychowawczego im. Henryka Sienkiewicza w Świdniku, która opowiada o praktycznych stronach pracy z dziećmi ze spektrum autyzmu.
26 kwietnia w siedzibie Wyższej Szkoły Ekonomii i Innowacji w Lublinie odbyła się III konferencja naukowo-szkoleniowa „Zaburzenia autystyczne u dzieci – wyzwaniem dla współczesnej edukacji”.
Cel konferencji to upowszechnianie wiedzy na temat funkcjonowania dzieci z ASD w środowisku szkolnym, rodzinnym i społecznym.
Konferencja skierowana była do nauczycieli, terapeutów, pracowników mających zawodowy kontakt z osobami z autyzmem, rodziców oraz wszystkich osób zainteresowanych tą tematyką.
Spotkanie naukowe zainicjowali i zorganizowali: Waldemar Białowąs – Wicestarosta Powiatu Świdnickiego w Świdniku, Beata Michniewicz – Dyrektor Specjalnego Ośrodka Szkolno-Wychowawczego im. Henryka Sienkiewicza w Świdniku oraz kanclerz WSEI mgr Teresa Bogacka oraz rektor WSEI, prof. dr hab. Mirosław Jarosz.
-Pamiętajmy, że zaburzenia autystyczne u dziecka to problem całej rodziny. Sukcesy przychodzą często małymi kroczkami. – mówił wicestarosta świdnicki Waldemar Białowąs. – Dlatego potrzeba im wparcia. Ważne by zapewnić dzieciom jak najlepsze warunki życia, rozwoju i rehabilitacji. Staramy się by nasze dwa Specjalne Ośrodki Szkolno-Wychowawcze w Świdniku i w Kozicach Dolnych, które zajmują się osobami z niepełnosprawnością, w tym z autyzmem, takie warunki spełniały. To dla nas priorytet. – zapewniał wicestarosta.
Podczas konferencji poruszony został m.in. temat budowy unikatowego na skalę Polski placu zabaw przeznaczonego dla dzieci niepełnosprawnych, szczególnie z zaburzeniami ze spektrum autyzmu, który powstanie w Świdniku przy Specjalnym Ośrodku Szkolno-Wychowawczym im. H. Sienkiewicza.
– Po konsultacjach z dyrektor Beatą Michniewicz podjęliśmy decyzję o budowie takiego placu zabaw na terenie ośrodka. To będzie jedno z nielicznych takich miejsc nie tylko w Polsce, ale i w Europie – wyjaśniał Białowąs.
O projekcie oraz wyposażeniu placu opowiedział jego projektant, dr inż. arch. Bartłomiej Kwiatkowski, Prodziekan Politechniki Lubelskiej – Przede wszystkim place zabaw uwzględniające potrzeby i uwarunkowania dzieci autystycznych muszą być wykonane i wyposażone w elementy bezpieczne. Bardzo ważnym elementem placu jest sama kompozycja, zapewniająca poczucie bezpieczeństwa dla dziecka – wyjaśniał.
Dyrektor Michniewicz miała okazję zaprezentować praktyki funkcjonujące w ośrodku – Mamy 98 wychowanków, w tym 28 z ASD, odpowiednio przeszkoloną kadrę, ale ciągle mamy niedosyt wiedzy. Każde dziecko wymaga indywidualnych metod pracy. Coraz więcej rodziców obdarza nas zaufaniem, oczekując fachowego wsparcia i za to im dziękujemy- mówiła dyrektor Michniewicz.
Podczas spotkania poruszono również trudny temat dotyczący kryzysu psychologicznego w rodzinach dotkniętych niepełnosprawnością.
-Kto z młodych rodziców czeka na dziecko z niepełnosprawnością? Każdy oczekuje zdrowego, pięknego dziecka. W momencie, gdy dowiadują się o niepełnosprawności dziecka, sami muszą sobie poradzić z szokiem. Stają wtedy przed ścianą i pojawia się kryzys, bo nie wiedzą co mogą swojemu dziecku zaoferować. – mówi dr Teresa Panas – Rodzice czują często, że tracą część samego siebie i zwykle pojawia się niskie poczucie własnej wartości.
Dr Panas zwróciła także uwagę na trudny problem relacji między rodzeństwem. Zdrowe rodzeństwo często stawia się bowiem w roli opiekuna chorego brata czy siostry, przejmując rolę dorosłego.
– Na przykładach znanych osób ze spektrum autyzmu, jak Isaac Newton czy Andy Warhol, widzimy, że szanse na sukces są, tylko szansę trzeba dać rodzicom, by w nią uwierzyli – mówiła dr Panas.
W prelekcji dotyczącej wyrównywania szans edukacyjnych, prof. dr hab. Zbigniew B. Gaś mówił natomiast o kluczowym znaczeniu kompletnej i rzetelnej diagnozy, profesjonalnej kadry pedagogicznej i indywidualizacji procesu wychowawczego. Równie ważny jest także elastyczny system kształcenia i współpraca środowisk wychowawczych.
Podczas spotkania można było zapoznać się z ideą wolontariatu koleżeńskiego dla młodzieży i dorosłych z autyzmem i z zespołem Aspergera. Wykład na ten temat wygłosiła Pani Katarzyna Wojaczek ze Stowarzyszenia Innowacji Społecznych”Mary i Max”.
W czasie trwania konferencji czynny był punkt konsultacyjny prowadzony przez członków Stowarzyszenia Przyjaciół Ośrodka.

Reklama
Pokaż więcej

Powiązane

Back to top button