Papryka to prawie całe abecadło witamin i soli mineralnych. Najwięcej jest witaminy C, komplet z grupy B, PP, dość dużo A, a na deser jeszcze E. Ma mnóstwo związków mineralnych – potas, wapń, żelazo, fosfor, magnez, i inne. Ciekawe jest to, że nawet gotowana, duszona,  odgrzana, czy użyta do przetworów, prawie wcale nie traci witaminy C, o której wiemy, że łatwo ulega rozkładowi, z byle jakiej przyczyny, np. przy zetknięciu z obitym garnkiem podczas gotowania.  Można więc sobie przyrządzić wielki rondel np. papryki nadziewanej jak gołąbki i jeść ją, zasobną we wszystkie skarby, codziennie odgrzewając, przez cały tydzień.

Zawarty w dużych ilościach  beta karoten, ma silne właściwości antynowotworowe.  Warto wspomnieć o rutynie, której niedobór objawia się kruchością naczyń krwionośnych i skłonnością do krwawych wybroczyn.

Kupujmy więc świeżą paprykę, jak tylko możemy najczęściej. Jedzmy ją jak jabłka, jedzmy w sałatkach, jedzmy z pomidorami, jedzmy w zupach i gulaszach i róbmy jak najwięcej przetworów z tym niezwykłym warzywem.

 

Mój  przepis na paprykę konserwową

3 kg papryki

Zalewa: ½ l octu 10 %, 3 i ¼ l wody,8 łyżek cukru,3yżki soli

Do  każdego słoika włożyć liść laurowy, 3 ziarenka ziela angielskiego, 3 ziarna pieprzu, 1/3 łyżeczki gorczycy, pokrojony w plastry ząbek czosnku i 2 łyżki oleju.

Paprykę umyć, oczyścić z nasion, pokroić na ćwiartki lub w ósemki i opłukać. Włożyć do czystych i suchych słoików.

Wodę zagotować z octem, solą i cukrem. Wystudzić. Powstałą zalewą zalać paprykę w słoikach. Gotowe słoiki zakręcić wstawić do kotła, nalać ciepłej wody, do wysokości włożonej papryki, zagotować  wodę ze słoikami, a następnie na małym płomieniu trzymać jeszcze 15 minut. Albo pasteryzować w temp. 80 stopni C przez 25 min.) Wyjąć i studzić odwrócone do góry dnem.

Paprykę można również kisić. Najlepiej zrobić to w dużym słoju, gdyż podobnie jak kapusta kiszona musi się odgazować.

 

Papryka kiszona ( na słój 5 l)

10-15 papryk (mogą być różnokolorowe), 1-2 ostre papryczki, 1 główka czosnku, 5 listków laurowych, 10 ziaren ziela angielskiego, kwiatostany kopru, 2,5 łyżki soli, około 2,5 litra wody, kilka łyżek soku z kiszenia ogórków.

Papryki oczyścić. Ułożyć ciasno razem z przyprawami. Zalać wodą z rozpuszczoną solą i sokiem z ogórków. Można obciążyć spodkiem i kamieniem, aby papryka nie wypływała. Raz lub dwa razy dziennie dogniatać ją widelcem (wtedy wydobywa się masa bąbli z gazem).

Po 5-7 dniach będzie ukiszona. Wtedy schować słój do lodówki lub wynieść do zimnej piwniczki. Można też przełożyć papryki w mniejsze słoiki, dopełnić płynem z kiszenia i pasteryzować 20 minut w 65 stopniach aby zatrzymać proces kiszenia.

 

Dżem z czerwonej papryki

2 kg czerwonej papryki, 3 cytryny, 70 dag cukru, 3 goździki, ½ łyżeczki cynamonu w proszku,2 gałązki świeżego rozmarynu, sól

Wyszorowane dokładnie cytryny otrzeć ze skórki. Z cytryn wycisnąć sok. Oczyszczone z ziaren papryki zmiksować, dodać cukier, szczyptę soli i 1/3 szklanki wody. Dusić ok. 20 minut cały czas mieszając. Dodać sok z cytryny i dusić do momentu, aż dżem zgęstnieje. Na krótko przed końcem gotowania dodać utłuczone goździki, cynamon i skórkę cytrynową. Gorącym dżemem napełniać słoiki  i  pasteryzować ok. 15 min. w temp. 80 stopni  C. Podawać do mięs, ryb, jajek i warzyw.

 

                                                          Opr. Zofia Gorgol

 

http://lsw24.pl/wp-content/uploads/2017/09/paprika-1596029_960_720.jpghttp://lsw24.pl/wp-content/uploads/2017/09/paprika-1596029_960_720-300x300.jpgWTRAKTUALNOŚCI
Papryka to prawie całe abecadło witamin i soli mineralnych. Najwięcej jest witaminy C, komplet z grupy B, PP, dość dużo A, a na deser jeszcze E. Ma mnóstwo związków mineralnych – potas, wapń, żelazo, fosfor, magnez, i inne. Ciekawe jest to, że nawet gotowana, duszona,  odgrzana, czy użyta do...