AKTUALNOŚCI

Bezpieczne zakupy – czyli jakie?

Zamontowane szyby oddzielające kasjera od klienta, maseczki i rękawiczki, wydawanie produktów przez okna małych lokalnych sklepów – handlowcy na wszelkie sposoby walczą z rozprzestrzenianiem się wirusa. A wśród klientów dyskusje, nierzadko agresywna wymiana zdań, na temat częstotliwości i sposobu zaopatrywania domów w produkty.

W ostatnich dniach niełatwo o spokój i zachowanie zdrowego rozsądku. Warto zastosować się do zaleceń GIS (poniżej lista zaleceń dla branży handlowej i klientów).

Tym czasem Biedronka i Lidl zapowiedziały zmiany w funkcjonowaniu.

We wtorek sieć Biedronka poinformowała o dodatkowych środkach bezpieczeństwa. Każda z ponad 3 tys. placówek będzie otwarta od godz. 8.00 do 20.00. Zmiany będą wdrażane indywidualnie w każdym sklepie, jednak nie później niż do 23 marca. W sklepach tej sieci będą dostępne nawilżane chusteczki przy kasach i podajniki z płynem dezynfekującym dla klientów przy wejściu. Sieć Biedronka wprowadza także oznaczenie odległości 1 metra na podłogach w strefie kas. Pracownicy ochrony będą natomiast pilnować, by na terenie hali przebywało jednocześnie nie więcej osób niż jest przewidziane dla danego sklepu, w zależności od powierzchni.

Kasjerzy mają otrzymać maseczki i rękawiczki podczas pracy z klientami. Pracownicy mają również zostać podzieleni na dwie grupy, które w cyklu tygodniowym będą na zmianę wykonywać pracę w sklepie albo zostaną w domu.

Sieć Lidl zapowiedziała ograniczenie liczby osób w sklepach, nie podając jednak konkretnych liczb. W każdym markecie także mają pojawić się środki do dezynfekcji rąk. Wśród klientów promuje się korzystanie z płatności bezgotówkowych i kas samoobsługowych.

Sieci zapowiedziały także dodatkowe premie dla kasjerów, którzy w ostatnich tygodniach pracowali w okresie wzmożonych zakupów Polaków.

W sklepach Kaufland również wypracowano procedury. Sieć marketów zapewnia, że zwiększyła liczbę regularnych dezynfekcji w sklepach. Tymczasowo zawieszono możliwość zakupu produktów garmażeryjnych do pojemników własnych. Odwołano również wszystkie akcje degustacyjne w sklepach. Podobnie do wielu innych podmiotów przedstawiciele Kauflandu zachęcają klientów do porzucenia gotówki i wybieraniu płatności kartami

GIS zaleca: W miarę możliwości należy unikać przebywania w miejscach zatłoczonych, utrzymywać odstępy w kolejkach. Dlatego należy pamiętać o higienie rąk oraz higienie kichania i kasłania, w szczególności przy pakowaniu żywności luzem, nieopakowanej np. pieczywo, produkty cukiernicze, orzechy. Ręce w sklepie mają kontakt z powierzchniami roboczymi, pieniędzmi. Do pakowania należy używać dostępnych rękawic foliowych oraz torebek. Niehigienicznym zachowaniem jest przebieranie i dotykanie produktów, które są przeznaczone do spożycia bez mycia i obróbki termicznej (np. pieczywo, bułki, wyroby cukiernicze).

Ministerstwo Rozwoju i Główny Inspektorat Sanitarny sporządziły listę zaleceń dla branży handlowej dotyczącej zasada bezpieczeństwa, które dotyczą handlowców i klientów W placówkach handlowych należy:

– Zachować bezpieczną odległość od rozmówcy (1-1,5 metra).

– Promować dokonywanie płatności bezgotówkowych

– Promować regularne i dokładne mycie rąk przez pracowników obiektów handlowych wodą z mydłem lub ich dezynfekcję środkiem na bazie alkoholu (min. 60%).

– Upewnić się, że osoby przebywające w obiektach handlowych mają dostęp do miejsc, w których mogą myć ręce mydłem i wodą.

– Umieścić dozowniki z płynem odkażającym w widocznych miejscach i upewnić się, że dozowniki te są regularnie napełniane.

– Wywiesić w widocznym miejscu informacje, jak skutecznie myć ręce.

– Upowszechniać wśród pracowników wiedzę z zakresu BHP.

– Zwrócić szczególną uwagę na rekomendacje, aby podczas wizyt w placówkach handlowych NIE dotykać dłońmi okolic twarzy zwłaszcza ust, nosa i oczu.

– Podczas kaszlu i kichania należy zakryć usta i nos zgiętym łokciem lub chusteczką – jak najszybciej wyrzuć chusteczkę do zamkniętego kosza i umyć ręce, używając mydła i wody lub zdezynfekować je

– Nie obawiać się zwracać uwagi współpracownikowi i klientowi, aby nie kasłał i nie kichał w naszym kierunku ani na produkty spożywcze.

– Zapewnić, aby pomieszczenia handlowe były czyste i higieniczne: wszystkie obszary często używane, takie jak toalety, pomieszczenia wspólne, powinny być regularnie i starannie sprzątane z użyciem wody z detergentem.

Reklama

Pokaż więcej

Powiązane

Back to top button