AKTUALNOŚCI

Wakacyjny boom na bony turystyczne

Z początkiem wakacji rodzice z Lubelskiego zaczęli masowo aktywować bony turystyczne i coraz częściej nimi płacić. Bon można wydać na usługi hotelarskie i imprezy turystyczne dla dzieci.

Liczba osób, które uruchomiły bon, oraz liczba płatności realizowanych tym świadczeniem w ostatnich tygodniach znacząco wzrosła. Ma na to wpływ okres wakacji, lepsza sytuacja epidemiczna i otwarcie wielu dotychczas zamkniętych atrakcji turystycznych. Rodzice z województwa lubelskiego uruchomili 96 tys. z przysługujących im bonów, czyli 44 procent. To znaczy, że od połowy maja przybyło około 40 tys. aktywnych bonów. Kwota płatności zrealizowanych bonami przez mieszkańców Lubelskiego wynosi już niemal 32 mln złotych.

Na jedno dziecko przysługuje bon w wysokości 500 zł. Na dziecko z niepełnosprawnością – w sumie 1000 zł. Świadczenia nie można wymienić na gotówkę. Rodzic może nim płacić za usługi hotelarskie i imprezy turystyczne dla dzieci realizowane na terenie Polski.

Jak działa bon turystyczny?

Aktywacja bonu odbywa się na Platformie Usług Elektronicznych ZUS (PUE). Po potwierdzeniu swoich danych rodzic otrzymuje na PUE indywidualny kod płatności. Należy go podać przedsiębiorcy, który realizuje usługę turystyczną. Wtedy na telefon komórkowy rodzica przychodzi jednorazowy kod, który potwierdza transakcję bonem. Bonem turystycznym można płacić wielokrotnie aż do wyczerpania jego kwoty.

Płatności bonem przyjmuje 27 tys. podmiotów w całej Polsce. W województwie lubelskim jest ich około siedmiuset. Ich aktualna lista znajduje się na stronie bonturystyczny.gov.pl.

Bon będzie można wykorzystać do końca marca 2022 roku. Do tego czasu trzeba zrealizować płatność, sama usługa turystyczna może odbyć się natomiast później.

Gdy nie ma bonu

Na pytania o prawo do bonu, jego aktywację i płatności odpowiada specjalna całodobowa infolinia pod numerem 22 11 22 111. Działa przez cały tydzień.

ZUS otrzymuje dane o osobach uprawnionych do bonu z jednostek wypłacających świadczenie Rodzina 500+. Bon na swoim koncie w PUE ZUS ma więc tylko ten rodzic, który pobiera 500+. Jeżeli mimo to zakładki z bonem brakuje, to rodzic powinien zgłosić wniosek do Polskiej Organizacji Turystycznej. Informacji o stanie już złożonych wniosków udziela infolinia POT pod numerem 800 70 22 70 (czynna od poniedziałku do piątku, w godzinach 8.00-16.00).

źródło: ZUS

Reklama
Pokaż więcej

Powiązane

Back to top button